محققان ساخت الیاف پلیمری را برای استفاده در مراقبت های بهداشتی پیشرفته مورد مطالعه قرار دادند.


محققان ساخت الیاف پلیمری را برای استفاده در مراقبت های بهداشتی پیشرفته مورد مطالعه قرار دادند.

موهان ادییرینگش هدایت تیمی از محققان دانشگاه کالج لندن را در مورد ساختن نانوالیاف پلیمری و میکرو فیبرها – که الیاف بسیار نازک از پلیمرها تشکیل شده است ، مطالعه می کند. این گروه مطالعه ای را با مقایسه تکنیک های ساخت این الیاف بدون استفاده از میادین برقی در بررسی های فیزیک کاربردی ارائه می دهد.

برای برنامه های کاربردی اعم از داربست برای مهندسی بافت و تحویل دارو تا تصفیه هوای باکتریایی و ویروسی ، الیاف پلیمری را می توان در ساختارهای نساجی با ویژگی های مورد نیاز برای کار بافته شده است. بسته به نوع استفاده ، ضخامت های مختلف فیبر ممکن است لازم باشد. اما توانایی ساخت الیاف نازک با خصوصیات سازگار مهم است.

Edirisinghe گفت: “وقتی الیاف نازک تری دارید ، از مواد کمتری استفاده می کنید و می توانید یک وب را ببافید – خواه این یک داربست مهندسی بافت باشد یا یک داربست فیلتراسیون – خیلی بهتر.” “شما می توانید رشته های الیاف بیشتری را در آن چیزی که بافندگی می کنید قرار دهید.”

محققان برای بررسی تأثیر پارامترهای مختلف بر روی تولید فیبر ، خصوصیات الیاف ایجاد شده به روش های مختلف را مقایسه کردند. روش مرسوم ساختن الیاف از طریق فرآیندی به نام چرخش گریز از مرکز است. در چرخش گریز از مرکز ، محلول پلیمر در مخزن قرار می گیرد. هنگامی که مخزن با سرعت زیاد چرخانده می شود ، محلول پلیمر به شکل الیاف ریز جت می شود.

Edirisinghe و تیمش این موضوع را با روشی که آنها اختراع کرده و توسعه داده اند به نام gyration فشار مقایسه کردند. این عملکرد تقریباً مشابه چرخش گریز از مرکز است ، اما با یک تفاوت اساسی. در فرآیند ساخت ، گاز پر فشار در داخل رگ دوار اعمال می شود.

آنها افزایش سرعت چرخش را در هر دو روش و افزایش فشار اعمال شده در تکنیک غرق شدن فشار ، منجر به ایجاد الیاف نازک و باریک تر می شوند.

ادییرینگش گفت: “این فشار باعث ایجاد اختلاف بسیار زیادی می شود.”

برای کاربردهای صنعتی ، الیاف پلیمری باید در مقادیر بیشتر و به شکلی ساخته شوند که یکنواختی از گلدان تا گلدان را تضمین می کند. برای پرداختن به این نگرانی ها ، محققان همچنین علاقه مند بودند که در هنگام ساختن الیاف پلیمر در داخل کشتی رفتار کند. برای اولین بار ، آنها الیاف را در گلدان شفاف ساختند و از یک دوربین پر سرعت برای ضبط تصاویر در طی فرایند استفاده کردند. آنها همچنین رفتار را با پیش بینی های نظری مقایسه کردند.

در آینده ، این گروه قصد دارد فرایند ساخت را به صورت خودکار انجام دهد تا این نانوالیاف با ضخامت بهینه و حداقل ضایعات ساخته شود. علاوه بر این ، آنها در تلاش هستند تا با ساختن الیاف با یک فضای داخلی متفاوت و بیرونی فعال زیستی ، مواد را قوی تر و مناسب تر برای کاربردهای پزشکی نشان دهند.

Edirisinghe گفت: “اگر این فناوری را به منسوجات ببرید که بتوانید فیبر را با برخی دیگر از مواد حسگر هوشمند پوشش دهید ، می توانید با آنها معجزه کنید.” “بسیاری از امکانات وجود دارد!”

اطلاعات بیشتر: حسین آلنزی و همکاران. بررسی تجربی و نظری رفتار سیال در هنگام تشکیل فیبرهای پلیمری با و بدون فشار. بررسیهای فیزیک کاربردی ۶ ، ۰۴۱۴۰۱ (۲۰۱۹)

Comments are disabled.

خانهدرباره مامحصولاتتماس با ما